Hannes Minnaar

uit recensie van De Volkskrant, 01-10-2016:

"Onder zijn handen resoneert de vleugel van het Amsterdamse Concertgebouw met de mildheid van een harp. 'Je bent een hele, hele grote', zegt Bussemaker, waarna ze Minnaar als 29ste winnaar sinds 1981 de Muziekprijs verleent. Dat de pianist put uit een verbluffend technisch arsenaal bevestigt hij in Liszts Totentanz. Als pluisjes veegt Minnaar de arpeggios van het toetsenbord. Met röntgenogen doorziet hij de noten die Liszt laat klonteren rond het Dies Irae-motief. Met deze melodie bezingt de katholieke kerk van oudsher de angst voor de dag des toorns, wanneer de keuze valt tussen hemel en hel. Maar van vrees lijkt bij Minnaar geen sprake. Hij ontdemoniseert de dodendans door alles wat neigt naar huiver en mysterie schoon te wassen. Met het juryrapport in de hand valt die aanpak te prijzen als een 'natuurlijke, pure, heldere en onopgesmukte stijl'. Je kunt ook zeggen: waar blijven het bloed en de knoken?"

Concert 2 | donderdag 17 november 2016

Hannes Minnaar, piano

Berg
Sonate opus 1
Brahms
Variaties en Fuga in Bes op. 24 ‘Händelvariaties’
Fauré
Thème & Variation in cis, op. 73
Ravel
Gaspard de la Nuit

› Bestel kaarten

- - - youtube - - - Van Baerle trio - - - youtube - - -en zangpedagoog. De keren dat deze bas-bariton in
eigen land te horen is, zijn schaars. Maar áls hij er is, dan
kun je rekenen op een bijzondere muzikale ervaring. Hij
heeft zijn hart verpand aan de l9de-eeuwse romantiek.
In dit concert met liederen van Schubert kan hij zich dan
ook volledig uitleven.
Zijn vaste begeleider en pianist Rudolf Jansen won in
1965 de Toonkunst Jubileumprijs en in 1966 de Zilveren
Vriendenkrans van het Concertgebouw. Naast zijn solocarrière
als pianist is Jansen zich steeds meer gaan richten
op liedbegeleiding en kamermuziek. Hij heeft etteljke
malen bij de GMV geconcerteerd als begeleider van o.m.
Elly Ameling en Christiane Oelze. Behalve Robert Holl begeleidt
hij regelmatig zangers als Andreas Schmidt, Monica
Groop, en Margriet van Reisen. Begin april 2011 gaf hij
samen met Robert Holl ‘de Mahler en Schubert Masterclass
2011’ in de Beurs van Berlage te Amsterdam. Vele grammofoon
en cd-opnamen met liederen en kamermuziek van
beiden zijn bekroond.

Deze geweldige pianist studeerde af in Amsterdam met een 10 met onderscheiding en heeft vele prijzen gewonnen o.a. bij het YPF Nationaal Pianoconcours, het Prinses Christina Concours, en het Concours de Genève. In 2010 won hij de derde prijs bij het Koningin Elisabeth Concours, de hoogste notering die een Nederlander ooit bij dit concours wist te behalen! Het jaar daarop ontving hij de prestigieuze Borletti-Buitoni Trust Fellowship.

Hannes Minnaar speelde in 2014 ook bij de GMV, in het Van Baerle Trio. Nu vertolkt hij hoogtepunten uit de pianomuziek: zoals Ravels Gaspard de la Nuit: drie muzikale gedichten met een grote variatie van muziekstijlen in een van de meest veeleisende werken uit de pianoliteratuur. Van Alban Berg klinkt een vroeg werk en van Fauré een keuze uit de nieuwe cd van Hannes Minnaar die dit najaar verschijnt. Van Brahms speelt hij de magnifieke reeks variaties op een thema van Händel. “Hannes Minnaar staat stevig in de voetsporen van Alfred Brendel”, was het grote compliment van The Guardian. Ditzelfde programma zal hij op 21 november 2016 spelen in de serie Meesterpianisten in het Concertgebouw.